Prof. Marcin Pałys, rektor UW, w krótkim nagraniu zapowiada majowe zmiany w funkcjonowaniu uniwersytetu. Rektor wydał też dwa nowe zarządzenia: o wprowadzeniu ograniczonej możliwości pracy badawczej na terenie uczelni od 4 maja oraz przedłużające zawieszenie zajęć na uczelni do 24 maja.

Praca badawcza w budynkach UW będzie możliwa w ograniczonym zakresie od 4 maja. Jeśli władze państwowe nie przedłużą obowiązywania ograniczeń w działalności uczelni, to od 25 maja będą mogły być realizowane zajęcia dydaktyczne na terenie uczelni, ale tylko te, które do tej pory nie odbywały się zdalnie i jednocześnie wymagają fizycznej obecności studentów. Dokładne plany tych zajęć mają przygotować kierownicy jednostek dydaktycznych do 15 maja, uwzględniając także ograniczenia sanitarne.

Rektor zapowiedział, że po majówce zostanie opublikowany zaktualizowany kalendarz akademicki. Zgodnie z obecnymi planami, sesja letnia ma być wydłużona do 23 sierpnia.

Od poniedziałku 4 maja będzie można pracować naukowo i badawczo w budynkach uniwersytetu, jeżeli to jest potrzebne dla utrzymania ciągłości badań naukowych. Te możliwości dotyczą pracowników, doktorantów i studentów. Odpowiednie zgody będzie wydawał kierownik jednostki.

Mam nadzieję, że wrócimy po 24 maja do możliwości uzupełniania zajęć praktycznych i zajęć wymagających fizycznej obecności w pomieszczeniach uniwersytetu. Odpowiednie grafiki będą przedstawione po 15 maja, oczywiście pod warunkiem, że władze państwowe nie przedłużą zawieszenia działalności uczelni na okres po 24 maja.

– Chciałbym Państwu życzyć bardzo serdecznie, aby ten majowy okres był okresem na początku pewnego relaksu, optymizmu i żebyśmy od 4 maja mogli robić coraz więcej wspólnie. Wszystkiego najlepszego na majówkę – powiedział rektor na koniec wystąpienia.

Funkcjonowanie Uniwersytetu Warszawskiego po 24 maja

Do 24 maja, na podstawie rozporządzenia ministra nauki i szkolnictwa wyższego, obowiązuje ograniczenie działalności uczelni. Do tego czasu wykłady i zajęcia na UW prowadzone są jedynie w formie zdalnej.

W przyszłym tygodniu ukaże się nowe zarządzenie rektora UW dotyczące zmiany kalendarza akademickiego 2019/2020, realizacji zajęć dydaktycznych na UW oraz organizacji sesji.

Jeżeli MNiSW nie przedłuży obowiązywania ograniczeń, to po 24 maja – wg wstępnych założeń, które doprecyzowane zostaną w zarządzeniu rektora – UW planuje:

  • kontynuować do końca semestru w niezmienionej formie wykłady i zajęcia prowadzone zdalnie,
  • uruchomić – przy zachowaniu wszelkich wytycznych sanitarnych – stacjonarne zajęcia praktyczne, wymagające obecności na terenie uczelni, które obecnie nie są realizowane (harmonogramy zajęć zostaną przedstawione po 15 maja),
  • przedstawić decyzje dotyczące realizacji poszczególnych zajęć, które nie mają charakteru praktycznego, a nie zostały z różnych przyczyn uruchomione zdalnie (zajęcia takie mogę być zorganizowane w formie stacjonarnej lub zostać przesunięte na kolejny rok akademicki, decyzje w tej sprawie będą podejmować kierownicy jednostek dydaktycznych).

 

Zarządzenia z dnia 30 kwietnia 2020

Zarządzenie nr 81 rektora UW z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie zmiany zarządzenia nr 57 rektora UW z dnia 17 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia obowiązku pracy na terenie uczelni w związku z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19

Zarządzenie nr 82 rektora UW z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie zmiany zarządzenia nr 50 rektora UW z dnia 10 marca 2020 r. w sprawie zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 wśród społeczności Uniwersytetu Warszawskiego oraz niektórych innych zarządzeń związanych z COVID-19

American Studies Colloquium Series

March 20: Limits to/of Representation: Intersectional and Gender-Based Violence in Taylor Sheridan’s Wind River

March 12, 2025

We are pleased to invite you to the second lecture of the American Studies Colloquium Series in the 2025 Spring semester! This time, we are joined by Dr Tereza Jiroutová Kynčlová of Charles University, who will offer a nuanced analysis of Taylor Sheridan’s directorial debut Wind River through the categories of representation as inclusion and representation as portrayal.

Year 2024/2025

March 14: SPLOT Artemis Generation Open Event: To Boldly Go Or Not: Human Futures in Space

March 11, 2025

After a decades-long slowdown of extra-terrestrial exploration, humanity seems poised to return to space. Some visions of this return are very ambitious, but much remains unclear about the feasibility, the scope, and the cost of expanding beyond the third planet from the Sun. To think through these (and other) aspects through the lens of science fiction, space psychology, design and architecture, SPLOT Artemis Generation in collaboration with the American Studies Center, University of Warsaw, is hosting a discussion panel featuring Dr. Joanna Jurga, Dr. Agnieszka Skorupa, and Prof. Sherryl Vint and moderated by Prof. Paweł Frelik.

Year 2024/2025

March 13: Anachronistic Retrofuturism and the Cosmic Indifference of the Workplace

March 5, 2025

This talk centers the anachronistic office work setting and technologies of the tv series Severance (2022–) to argue that the series exemplifies the aesthetic techniques of the Weird even as it reorients the site of horror from the indifference of the universe to the sociopathy of neoliberal capitalism. If the original concept of Weird Fiction stressed the impotence of human beings within a universe ruled by forces that greatly exceed our power and that are, at best, indifferent to our fate, Severance confirms that these forces are, worse, malign as it locates them in the corporate priorities of the tech company Lumon Industries and its reduction of humans to human capital.

News

Extending the ELS

March 3, 2025

Extending the ELS (electronic student ID) validity will take place on March 17 – 20, 2025 from 10:00 a.m. – 2:00 p.m.

American Studies Colloquium Series

March 6: Bending Reality to Economics

March 1, 2025

We are delighted to invite you to the first lecture of the American Studies Colloquium Series in the 2025 Spring semester! This talk examines the nested narrative of Hernan Diaz’s novel Trust as a motif by which the novel engages with the form of the financialized economy, in parallel with how its plot reflects on the lives of New York’s financial elite. By reframing the story of the 1929 crash through several mediations from the ‘reality’—a novel-with-the-novel, notes for a biography, reflections on this process by the ghost writer of said biography, and finally a personal journal—Trust draws our attention to the financialized economy as an exercise of substituting models for the thing itself, with inevitable distortions and lost data.