[Wersja w j. angielskim]

My, niżej podpisani amerykaniści i amerykanistki z Ośrodka Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego i innych jednostek UW wyrażamy naszą solidarność z pokojowymi protestami Black Lives Matter w Stanach Zjednoczonych i na świecie. Jednocześnie wyrażamy głębokie zaniepokojenie sposobem relacjonowania wydarzeń zachodzących w Stanach Zjednoczonych, przedstawiania i percepcji Afroamerykanów oraz brakiem pogłębionej refleksji na temat kwestii podziałów rasowych w USA.

Śmierć George’a Floyda unaoczniła po raz kolejny nabrzmiały problem rasizmu i nierówności społecznych. Oczywistym jest dziś, że amerykański system egzekwowania prawa musi zostać zmieniony.  Kontakt z policją nie może grozić Afroamerykanom śmiercią lub brutalnym traktowaniem. Chodzi jednak nie tylko o przemoc policji. Dekady systemowego rasizmu doprowadziły w Stanach Zjednoczonych do ogromnych nierówności ekonomicznych, nierówności w dostępie do służby zdrowia, edukacji i warunków mieszkaniowych, jak również do dyskryminacji na rynku pracy i ograniczenia praw wyborczych. Profilowanie rasowe sprawia, że Afroamerykanie nieproporcjonalnie częściej trafiają do więzień. Wiele z tych zjawisk zaostrza się poprzez utrwalanie szkodliwych stereotypów na temat Afroamerykanów w filmach, telewizji i mediach. Ten fałszywy wizerunek obecny jest zarówno w samych Stanach Zjednoczonych, jak i na świecie.

Jako naukowcy i naukowczynie zajmujący się historią i kulturą amerykańską jesteśmy zaniepokojeni sposobem przedstawiania i percepcją Afroamerykanów. Apelujemy do polskich mediów i komentatorów, by relacjonowali i analizowali trwające protesty z należnym szacunkiem i namysłem. By przekazywali rzetelną wiedzę na temat kwestii rasowych i spuścizny kolonializmu zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Stanowczo sprzeciwiamy się klimatowi sensacji obecnemu w relacjonowaniu wydarzeń zachodzących w Stanach Zjednoczonych.

Protesty osiągnęły już skalę globalną. To może być przełomowy moment dający szansę na wprowadzenie fundamentalnych zmian. Warunkiem tych zmian jest jednak debata publiczna wolna od toksycznych stereotypów, nieścisłości faktograficznych, manipulowanych statystyk i stronniczych argumentów. Rzetelność dziennikarska i zwykła ludzka przyzwoitość wymagają, by wszystkie kwestie – nawet te sporne – przedstawiane były w sposób obiektywny, z głębokim i zniuansowanym rozumieniem historii i kultury amerykańskiej.

Niezależnie od naszych poglądów politycznych, uważamy, że naszą główną rolą jest edukacja. Czujemy się zobowiązani do podnoszenia świadomości, jak złożone są kwestie społeczne w Stanach Zjednoczonych, w tym jak ważne jest dziedzictwo podziałów rasowych. Dlatego też w najbliższych tygodniach prezentować będziemy na stronie Ośrodka Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego (www.asc.uw.edu.pl) najbardziej wnikliwe analizy, artykuły i filmy, które pozwolą lepiej zrozumieć trwające protesty oraz ich historyczny i społeczny kontekst.

 

Autorzy:

Dr Małgorzata Durska

Dr hab. Paweł Frelik, prof. ucz.

Dr William Glass, prof. ucz.

Dr hab. Agnieszka Graff, prof. ucz.

Dr Karolina Krasuska

Dr Krystyna Mazur

 

Sygnatariusze:

Mgr Filip Boratyn 

Dr Jędrzej Burszta 

Dr Héctor Calleros Rodriguez

Dr Matthew Chambers 

Dr hab. Katarzyna Dembicz

Mgr Antoni Górny 

Dr Ludmiła Janion 

Mgr Gabriela Jeleńska 

Mgr Aleksandra Kamińska

Dr hab. Elżbieta Bekiesza-Korolczuk

Dr hab. Grzegorz Kość

Dr Blanka Kotlińska 

Dr Agnieszka Kotwasińska 

Dr Anna Kurowicka

Dr hab. Sylwia Kuźma-Markowska

Dr hab. Bogumiła Lisocka-Jaegermann 

Dr Karolina Lebek

Mgr Magdalena Maksimiuk 

Dr Anna Malinowska 

Dr Joanna Mąkowska 

Dr Luis Miletti

Prof. dr hab. Stanisław Obirek  

Mgr Paulina Orbitowska-Fernandez

Dr Natalia Pamuła 

Mgr Alicja Relidzyńska 

Dr Ryszard Schnepf

Dr Marta Usiekniewicz 

Dr Marta Werbanowska 

Prof. dr hab. Marek Wilczyński 

 

Dr hab. Aneta Dybska (Department of Cultural Studies, Institute of English Studies)

Dr hab. Julia Fiedorczuk-Glinecka (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr hab. Ewa Łuczak, prof. ucz. (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr hab. Marek Paryż. prof. ucz. (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr hab. Tadeusz Pióro (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr Anna Pochmara-Ryżko (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr hab. Justyna Wierzchowska (Department of Cultural Studies, Institute of English Studies)

Dr hab. Justyna Włodarczyk (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr Joanna Ziarkowska-Ciechanowska (Department of American Literature, Institute of English Studies)

News

Office hours of Dr. Gajda-Łaszewska during the exam session

January 28, 2025

Office hours during the exam session: Thursday, 30 January 2025, 12:30-14:00; Friday, 07 February 2025, 10:30-12:00. Online office hours remain the same.  No office hours in the week of 10-15 February 2025.

News

Dołącz do Akademii Młodych Polskich Innowatorów i wygraj płatny staż!

January 23, 2025

Chcesz wziąć udział w stażu w amerykańskiej firmie? Masz 18–26 lat? Interesujesz się przedsiębiorczością, mediami lub sprawami publicznymi? Chcesz zdobyć wiedzę i doświadczenie od ekspertów z USA i Polski, a także pracować nad innowacyjnym projektem, który odpowie na aktualne wyzwania gospodarcze i społeczne dla Polski? Jesteś z Warszawy lub jesteś gotowy/a dojeżdżać do stolicy na warsztaty i staż? Jeżeli na powyższe pytania odpowiedź brzmi TAK!, to dołącz do programu „Pathfinders of Tomorrow: Akademia Młodych Polskich Innowatorów”, który łączy młodych liderów z praktykami, by wspólnie tworzyć nowatorskie rozwiązania.

Year 2024/2025

January 23: „I’m weird. I’m a weirdo.” The Allure of Unhinged Teen Television Drama Series Riverdale (2017-2023)

January 20, 2025

Join us for the second Weird TV lecture in 2025! Teen TV programming by The CW Television Network in the last 20 years has been a wildly successful blend of soap opera, generational saga, crime, the paranormal, and erotica. This paper argues that the drama series Riverdale (2017-2023) is the last show of this kind due to its week-to-week broadcasting format, as well as its convoluted, absurd, weird, and addictive storytelling. In the span of 6 years and 7 seasons, Riverdale explored various themes and topics: serial killers, occultism, time traveling, parallel universes, superpowers, folk tales, witchcraft, and many, many more. On a purely visual level, the show does take its inspiration from the grand tradition of horror/thriller genre storytelling, BUT is it camp, pastiche, or pure kitsch? This paper attempts to situate Riverdale within a broader context of both cult cinema/TV, and teen film studies. Finally, Riverdale’s weirdness and ridiculousness would be nothing without the show’s internet discourse, fandom, and critical reception, which are part of this analysis.

Year 2024/2025

January 21: “Women Against the Law” – Screening and Discussion of Estado de Proibição!

January 20, 2025

Join us for our first 2025 event, “Women Against the Law” – Screening and discussion of Estado de Proibição!” The screening and discussion will be conducted by doctoral student Thany Sacnhes. Estado de Proibição shares the stories of women who break the law to care for their children and of those who have lost their children to state violence connected to drug prohibition. The film, created by Plataforma Brasileira de Política de Drogas in collaboration with Panamá Filmes and supported by the Open Society Foundations, was filmed in São Paulo, Recife, and Rio de Janeiro. It aims to raise public awareness of the consequences of drug prohibition, which affect both drug users and non-users. The documentary highlights the intersections between the social and therapeutic use of drugs and examines how prohibitionist policies lead to the criminalization of communities and increased police violence.

American Studies Colloquium Series

January 16: Painting in Total Darkness: Blindness as the Medium for Vision

January 16, 2025

We are delighted to invite you to the last lecture of the American Studies Colloquium Series in the 2024/2025 Fall semester! Touching on various processes, materials, histories, and methodologies of making, Stephen Proski’s lecture will show how blindness can function as a unique lens of perception, particularly as it relates to the expanded field of painting.