[Wersja w j. angielskim]

My, niżej podpisani amerykaniści i amerykanistki z Ośrodka Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego i innych jednostek UW wyrażamy naszą solidarność z pokojowymi protestami Black Lives Matter w Stanach Zjednoczonych i na świecie. Jednocześnie wyrażamy głębokie zaniepokojenie sposobem relacjonowania wydarzeń zachodzących w Stanach Zjednoczonych, przedstawiania i percepcji Afroamerykanów oraz brakiem pogłębionej refleksji na temat kwestii podziałów rasowych w USA.

Śmierć George’a Floyda unaoczniła po raz kolejny nabrzmiały problem rasizmu i nierówności społecznych. Oczywistym jest dziś, że amerykański system egzekwowania prawa musi zostać zmieniony.  Kontakt z policją nie może grozić Afroamerykanom śmiercią lub brutalnym traktowaniem. Chodzi jednak nie tylko o przemoc policji. Dekady systemowego rasizmu doprowadziły w Stanach Zjednoczonych do ogromnych nierówności ekonomicznych, nierówności w dostępie do służby zdrowia, edukacji i warunków mieszkaniowych, jak również do dyskryminacji na rynku pracy i ograniczenia praw wyborczych. Profilowanie rasowe sprawia, że Afroamerykanie nieproporcjonalnie częściej trafiają do więzień. Wiele z tych zjawisk zaostrza się poprzez utrwalanie szkodliwych stereotypów na temat Afroamerykanów w filmach, telewizji i mediach. Ten fałszywy wizerunek obecny jest zarówno w samych Stanach Zjednoczonych, jak i na świecie.

Jako naukowcy i naukowczynie zajmujący się historią i kulturą amerykańską jesteśmy zaniepokojeni sposobem przedstawiania i percepcją Afroamerykanów. Apelujemy do polskich mediów i komentatorów, by relacjonowali i analizowali trwające protesty z należnym szacunkiem i namysłem. By przekazywali rzetelną wiedzę na temat kwestii rasowych i spuścizny kolonializmu zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Stanowczo sprzeciwiamy się klimatowi sensacji obecnemu w relacjonowaniu wydarzeń zachodzących w Stanach Zjednoczonych.

Protesty osiągnęły już skalę globalną. To może być przełomowy moment dający szansę na wprowadzenie fundamentalnych zmian. Warunkiem tych zmian jest jednak debata publiczna wolna od toksycznych stereotypów, nieścisłości faktograficznych, manipulowanych statystyk i stronniczych argumentów. Rzetelność dziennikarska i zwykła ludzka przyzwoitość wymagają, by wszystkie kwestie – nawet te sporne – przedstawiane były w sposób obiektywny, z głębokim i zniuansowanym rozumieniem historii i kultury amerykańskiej.

Niezależnie od naszych poglądów politycznych, uważamy, że naszą główną rolą jest edukacja. Czujemy się zobowiązani do podnoszenia świadomości, jak złożone są kwestie społeczne w Stanach Zjednoczonych, w tym jak ważne jest dziedzictwo podziałów rasowych. Dlatego też w najbliższych tygodniach prezentować będziemy na stronie Ośrodka Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego (www.asc.uw.edu.pl) najbardziej wnikliwe analizy, artykuły i filmy, które pozwolą lepiej zrozumieć trwające protesty oraz ich historyczny i społeczny kontekst.

 

Autorzy:

Dr Małgorzata Durska

Dr hab. Paweł Frelik, prof. ucz.

Dr William Glass, prof. ucz.

Dr hab. Agnieszka Graff, prof. ucz.

Dr Karolina Krasuska

Dr Krystyna Mazur

 

Sygnatariusze:

Mgr Filip Boratyn 

Dr Jędrzej Burszta 

Dr Héctor Calleros Rodriguez

Dr Matthew Chambers 

Dr hab. Katarzyna Dembicz

Mgr Antoni Górny 

Dr Ludmiła Janion 

Mgr Gabriela Jeleńska 

Mgr Aleksandra Kamińska

Dr hab. Elżbieta Bekiesza-Korolczuk

Dr hab. Grzegorz Kość

Dr Blanka Kotlińska 

Dr Agnieszka Kotwasińska 

Dr Anna Kurowicka

Dr hab. Sylwia Kuźma-Markowska

Dr hab. Bogumiła Lisocka-Jaegermann 

Dr Karolina Lebek

Mgr Magdalena Maksimiuk 

Dr Anna Malinowska 

Dr Joanna Mąkowska 

Dr Luis Miletti

Prof. dr hab. Stanisław Obirek  

Mgr Paulina Orbitowska-Fernandez

Dr Natalia Pamuła 

Mgr Alicja Relidzyńska 

Dr Ryszard Schnepf

Dr Marta Usiekniewicz 

Dr Marta Werbanowska 

Prof. dr hab. Marek Wilczyński 

 

Dr hab. Aneta Dybska (Department of Cultural Studies, Institute of English Studies)

Dr hab. Julia Fiedorczuk-Glinecka (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr hab. Ewa Łuczak, prof. ucz. (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr hab. Marek Paryż. prof. ucz. (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr hab. Tadeusz Pióro (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr Anna Pochmara-Ryżko (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr hab. Justyna Wierzchowska (Department of Cultural Studies, Institute of English Studies)

Dr hab. Justyna Włodarczyk (Department of American Literature, Institute of English Studies)

Dr Joanna Ziarkowska-Ciechanowska (Department of American Literature, Institute of English Studies)

American Studies Colloquium Series

December 19: Between The Mundane and the Heroic: Vietnamese Presence in State Socialist Poland

December 19, 2024

We are delighted to invite you to the fifth lecture of the American Studies Colloquium Series in the 2024/2025 Fall semester! This talk will examine the depictions of the (North) Vietnamese as freedom fighters within the context of the state socialist public sphere and the everyday life of Vietnamese students in Poland across generations. From idealized wartime reportages to mixed-race couples, the Vietnamese presence was marked by a multifaceted experience of adaptation, challenges, opportunities, and dynamic, interactive bonds with Polish society. This history continues to exert a profound influence on the contemporary Vietnamese diaspora and Polish-Vietnamese relationships.

Year 2024/2025

December 18: The Trump Transition – What is New and What is Not

December 18, 2024

Leadership Research Groupis inviting all those who would like to put the Trump transition to a presidential scholarship context and better understand the Trump transition decisions, the prospects for the future in domestic and foreign policy areas they bring, and the impact that Trump leadership may have on the political scene in Washington to a talk followed by a Q&A session by Professor Stephen Farnsworth.

Year 2024/2025

December 17: We Want Change NOW! The Feminist Manifesto in Theory and Practice

December 17, 2024

During the workshop “We Want Change NOW! The Feminist Manifesto in Theory and Practice”, Aleksandra Julia Malinowska, a doctoral candidate at the University of Warsaw,will delve into the history of feminist manifestos and their pivotal role in the women’s movement in the United States. We’ll explore how activists of the second wave of feminism used grassroots publications to raise awareness, voice the demands of emerging women’s groups, and build communication networks between organizations spread across the country. Together, we’ll analyze the literary techniques that make the manifesto genre a powerful tool for inspiring activist mobilization beyond the pages of the text.

American Studies Colloquium Series

December 12: Technological Imaginaries and the Universal Ambitions of Silicon Valley

December 12, 2024

Drawing on her new book, Appropriate, Negotiate, Challenge: Activist imaginaries and the politics of digital technologies (University of California Press), in this talk Ferrari shows how these discourses, which she calls “technological imaginaries”, shape how we experience digital technologies. She discusses how, for the past 30 years, Silicon Valley tech actors have produced and popularized a specific way of thinking about digital technologies, which has become mainstream. This dominant technological imaginary brings together technocratic aspirations and populist justifications. While arising out of the peculiarities of Silicon Valley and of the American 1990s, this dominant imaginary has posited its universality by presenting its tenets as if they were global, unbiased, and equally suitable for everyone, everywhere. She argues that to really curb the socio-political influence of Big Tech companies we also need to understand, critique, and resist the power of their technological imaginary.

News

ASC Library has received funding from the Social Responsibility of Science

December 12, 2024

ASC Library has received funding from the Social Responsibility of Science (SON) program — “Support for Scientific Libraries,” implemented by the Ministry of Science and Higher Education.