The third meeting from the EcoGothic Landscapes series is coming soon! This time, we will conduct the event in Polish, and we are sorry for this inconvenience. However, we invite all Polish-speaking people to enjoy the conversation about non-human beings in Japanese literature.

Bliskie spotkania z istotami nie-ludzkimi we współczesnej literaturze japońskiej

Monday, December 14, 2020
at 5:30 p.m.

You can get 2 OZN points for participating in this event.

Where?

This is an online event. To attend, click the button below or enter https://us02web.zoom.us/j/83613533263 into your browser, and join the meeting.

What?

Najnowsza odsłona spotkań Weird Fictions Research Group przeniesie nas do Japonii i umożliwi spotkanie ze zwierzętami oraz istotami nieludzkimi, które zamieszkują tamtejszą literaturę. Profesor Beata Kubiak Ho-Chi z Uniwersytetu Warszawskiego wprowadzi uczestników w tradycję i konteksty fantastycznego zwierzyńca japońskiej literatury, później zaś omówi twórczość trzech pisarek: Yōko Tawady, Yoriko Shōno i Hiromi Kawakami, poświęcając szczególną uwagę tej ostatniej. Wspólnie spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, na ile opowieści snute przez te autorki wpisują się w różne perspektywy grozy i horroru, oraz jak się plasują na tle światowych teorii i twórczości posthumanistycznych.

Who?

Dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi, prof. UW, zajmuje się badaniem współczesnej literatury japońskiej, estetyki i sztuki japońskiej oraz animal studies. Jest profesor nadzwyczajną Katedry Japonistyki Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentką japonistyki UW oraz I.N.A.L.C.O. w Paryżu. Odbyła wiele staży naukowych w Japonii, w tym na Uniwersytecie Tokijskim i International Research Center for Japanese Studies w Kioto. Wśród jej licznych publikacji znajduje się Tragizm w japońskim teatrze lalkowym bunraku (WUW 2011), Estetyka i sztuka japońska (Universitas 2009), Estetyka klasyczna w twórczości prozatorskiej i dramaturgicznej Mishimy Yukio 1946-1960 (Universitas 2004). W wyniku jej badań nad relacjami ludzi i nie-ludzi w kulturze japońskiej powstała m. in. monografia zbiorowa Zwierzęta w kulturze japońskiej (Japonica PFJ 2018, co-red. Y. Fujii-Karpoluk). Poza działalnością naukową, prof. Kubiak Ho-Chi zajmuje się również przekładem literatury japońskiej. Przetłumaczona przez nią powieść Wyznanie maski Yukio Mishimy (PIW 2019) została nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia.

Rozmowę przeprowadzi mgr Joanna Kaniewska, absolwentka Katedry Japonistyki UW oraz Ośrodka Studiów Amerykańskich. Obecnie przygotowuje się do doktoratu w zakresie muzyki i i kultury popularnej. Na co dzień zajmuje się tłumaczeniami audiowizualnymi oraz działalnością blogowo-radiową (blog “dziewiętnaście czwartych”, audycja “dancing in dystopia” w Radiu Kapitał).

Year 2024/2025

February 25: Immortality in Televised Media – The Negative Sides of Being a (Super?)human

February 17, 2025

Join us for the second Weird TV lecture in 2025! Immortality as a concept has existed since ancient times, but unlike then, the term nowadays is rarely connected to chasing eternal youth or extending one’s life indefinitely. The concept of immortality in contemporary popular culture, propagated often through TV shows for children and adolescents alike, is usually connected with superheroes and the supernatural in general. Portrayed mostly as invincibility or ability to sustain damage that would otherwise kill a regular human, the focus is put on the physical sides of this concept, rarely on the mental side of being immortal. Death, after all, awaits everyone in the end, it is ingrained into human culture. As a species, we are drawn as much to creating, as we are to destroying, including ourselves.

Year 2024/2025

February 18: Solidarity in Struggle – A Conversation with Sarah Schulman

February 13, 2025

We invite you to a meeting with the author of “The Fantasy and Necessity of Solidarity,” Sarah Schulman, hosted by MA student at the ASC Julia Wajdziak. Together, we will look at the role of solidarity in contemporary activism, the challenges it faces, and the opportunities it creates for transnational alliances.

News

Office hours of Dr. Gajda-Łaszewska during the exam session

January 28, 2025

Office hours during the exam session: Thursday, 30 January 2025, 12:30-14:00; Friday, 07 February 2025, 10:30-12:00. Online office hours remain the same.  No office hours in the week of 10-15 February 2025.

News

Dołącz do Akademii Młodych Polskich Innowatorów i wygraj płatny staż!

January 23, 2025

Chcesz wziąć udział w stażu w amerykańskiej firmie? Masz 18–26 lat? Interesujesz się przedsiębiorczością, mediami lub sprawami publicznymi? Chcesz zdobyć wiedzę i doświadczenie od ekspertów z USA i Polski, a także pracować nad innowacyjnym projektem, który odpowie na aktualne wyzwania gospodarcze i społeczne dla Polski? Jesteś z Warszawy lub jesteś gotowy/a dojeżdżać do stolicy na warsztaty i staż? Jeżeli na powyższe pytania odpowiedź brzmi TAK!, to dołącz do programu „Pathfinders of Tomorrow: Akademia Młodych Polskich Innowatorów”, który łączy młodych liderów z praktykami, by wspólnie tworzyć nowatorskie rozwiązania.

Year 2024/2025

January 23: „I’m weird. I’m a weirdo.” The Allure of Unhinged Teen Television Drama Series Riverdale (2017-2023)

January 23, 2025

Join us for the second Weird TV lecture in 2025! Teen TV programming by The CW Television Network in the last 20 years has been a wildly successful blend of soap opera, generational saga, crime, the paranormal, and erotica. This paper argues that the drama series Riverdale (2017-2023) is the last show of this kind due to its week-to-week broadcasting format, as well as its convoluted, absurd, weird, and addictive storytelling. In the span of 6 years and 7 seasons, Riverdale explored various themes and topics: serial killers, occultism, time traveling, parallel universes, superpowers, folk tales, witchcraft, and many, many more. On a purely visual level, the show does take its inspiration from the grand tradition of horror/thriller genre storytelling, BUT is it camp, pastiche, or pure kitsch? This paper attempts to situate Riverdale within a broader context of both cult cinema/TV, and teen film studies. Finally, Riverdale’s weirdness and ridiculousness would be nothing without the show’s internet discourse, fandom, and critical reception, which are part of this analysis.