Zapraszamy na wykład członkini naszej grupy,
Katarzyny Bielickiej
(University of Warsaw)

Ze wszystkich istot nadprzyrodzonych najszkodliwszy.
Wilkołaki w słowiańskim folklorze

Wtorek, 13 kwietnia, 2021
17:30

This event will be held in Polish as a part of the Monsters ReVisited series organized by the Weird Fictions Research Group members and their invited guests.

You can get 2 OZN points for participating in this event.

Gdzie?

To wydarzenie odbędzie się online. Aby wziąć udział, kliknij na przycisk poniżej lub wklej ten link to przeglądarki i dołącz do spotkania w czasie rzeczywistym: https://us02web.zoom.us/j/89811427853.

O czym?

Kiedy myślimy o wilkołakach, przed oczyma stają nam istoty znane z horrorów, ofiary ugryzienia przemieniające się podczas pełni księżyca. Jednak zanim wersja tych stworzeń z filmów zawładnęły masową wyobraźnią, o wiele większą grozę siały wilkołaki przedstawiane w ludowych opowieściach – i to do tego stopnia, że w dziewiętnastowiecznej prasie pojawiają się doniesienia o ludziach, którzy naprawdę w nie uwierzyli.

W swojej prezentacji opowiem o wilkołakach w folklorze: będzie o zapisanych przez etnografów sposobach przemiany w nie i o odczynianiu takiej klątwy, o zaskakującym wydarzeniu związanym z masowymi przemianami przez urażoną wiedźmę, o podobieństwie ich do modnych obecnie upiorów i o obecności wilkołaków w religii pogańskiej, której pozostałości przetrwały nawet po wprowadzeniu chrześcijaństwa, w którym stworzenia te zostają oddane pod opiekę świętych. Przyjrzymy się także wpływowi tej wiary na codzienne życie: botanikowi, który próbował przekonać do nazywania „wilkołakami” niektórych roślin, żebrakom lub żartownisiom udającym wilkołaki, a nawet przypadkowi, gdy wiara w wilkołaki uratowała komuś życie.

Kto?

Katarzyna Bielicka jest studentką kolegium MISH. Pracowała przy „Projekcie upiór”, projekcie Biblioteki Narodowej, Instytutu Adama Mickiewicza i Discarding Images. Finalistka Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Oprócz folkloru interesuje się również science-fiction.

News

Changes in Dr. Gajda-Łaszewska’s office hours schedule

June 26, 2024

Dr. Gajda-Łaszewska will be available in the office on Tuesday (2 July 2024), 1:30-3:30 pm and online (ZOOM) on Thursday (4 July 2024), 12:00-2:00 pm.

June 17-18: Polish-language conference „Jak uczyć o płci i seksualności? Interdyscyplinarność, instytucjonalizacja, zaangażowanie społeczne.”

June 17, 2024

Konferencja „Jak uczyć o płci i seksualności? Interdyscyplinarność, instytucjonalizacja, zaangażowanie społeczne” ma na celu stworzenie przestrzeni, w której mogą się spotkać społeczności akademickie, aktywistyczne, artystyczne, eksperckie tworzące i przekazujące wiedzę o płci i seksualności. Jaka mogłaby być dziś edukacja seksualna? Gdzie jest miejsce na feministyczny i queerowy aktywizm w akademii? Czy słowem kluczowym jest „równość” czy „nierówności”? Czy potrafimy wspólnie wyobrazić sobie studia magisterskie o płci i seksualności w Polsce? Zapraszamy na 6 paneli dyskusyjnych.

Year 2023/2024

June 11: Biosocial Groups, Biosocial Criminals – the Body and Medicine as Organizing Agents

June 11, 2024

Weird Fictions Research Group cordially invites you to the very last event this semester! The lecture will show how medical anthropology and cultural studies can shed light on medicine-related social and cultural phenomena.

Year 2023/2024

June 6: Marketing Barbie’s “Curvy New Body”: Mattel’s Fashionistas Line and its Legacy Brand Politics

June 6, 2024

We would like to invite you to an upcoming lecture given by a Fulbright Scholar, Doctor Rebecca C. Hains! During this lecture, you will have the pleasure of listening to Dr. Hains’s exploration of Barbie from the feminist perspective, the history of Barbie’s body type, and the feminist critique around it. The talk will also discuss the PR surrounding the “Curvy” Barbies’ release, a topic that has sparked many intense debates.

Year 2023/2024

June 5: Dissecting Theater: Medical Horror on Stage

June 5, 2024

Weird Fictions Research Group cordially invites you to a penultimate event this semester! We will discuss the ways in which medicine and theater are correlated and how medical horror stories can thrive on stage. We will explore the universal nature of theater by analyzing the sources of fear in Starkid’s The Guy Who Didn’t Like Musicals as well.