Ośrodek Studiów Amerykańskich i Sekcja Studencka Pracowni Gender/Sexuality zapraszają na spotkanie zatytułowane

Druga Fala Feminizmu – historia, afekt i audiowizualne archiwum

Poniedziałek, 15 Stycznia 2024
18:00

Dobra 55, sala 2.118
3 OZN

Drogie Osoby Studenckie,

serdecznie zapraszamy na kolejne wydarzenie Sekcji Studenckiej Pracowni Gender/Sexuality pt. „Druga Fala Feminizmu – historia, afekt i audiowizualne archiwum”! Na pierwszym spotkaniu w nowym roku spotkamy się z pierwszą gościnią Sekcji dr hab. Agnieszką Graff oraz przyjrzymy się historii drugiej fali feminizmu, sposobom jej opowiadania oraz roli kobiecej złości w mobilizacji ruchu oporu. Zamiast na tekście akademickim skupimy się na tekście kultury audiowizualnej – dokumencie Mary Dore z 2014 roku pt. “She’s Beautiful When She’s Angry” (tłumaczenie „Jest piękna, kiedy się złości!”). Dokument przedstawia centralne postaci, teksty i działania ruchu kobiecego w Stanach Zjednoczonych między 1966 a 1971 rokiem. Został stworzony przez zespół kobiet z myślą o wydobyciu zapomnianej historii Ruchu Wyzwolenia Kobiet z zakurzonego archiwum i dodaniu energii współczesnym aktywistkom poprzez powrót do korzeni kobiecej mobilizacji. Podczas panelu zorganizowanego przez Avid Learning Mary Dore wyjaśnia skąd pomysł na dokument o drugiej fali feminizmu w Stanach Zjednoczonych. Reżyserka tłumaczy, że między innymi, „znajomość własnej historii jest [jej zdaniem] naprawdę istotna,” a w kontekście ówczesnego (i wciąż trwającego) oporu przeciw prawom kobiet „nie wiedząc gdzie byłyśmy wcześniej nie zdamy sobie sprawy z tego jak daleko cofamy się obecnie” (Avid Learning 2016, 09:20, 10:00, tłumaczenie A.J.M). Podobny sentyment wybrzmiewa w jednej z wypowiedzi otwierających dokument – Virginia Whitehill przestrzega „nie możesz przejść na emeryturę od walki na rzecz praw kobiet, wciąż musisz być uważną bo ktoś będzie próbował wyrwać Ci dywan spod nóg i to właśnie dzieje się teraz” (Dore 2014, 00:43, tłumaczenie A.J.M).

Mimo to, że od premiery dokumentu Mary Dore minęło już 10 lat, w świetle niedawnego uchylenia wyroku w sprawie Roe vs. Wade zdaje się, że przekaz “She’s Beautiful When She’s Angry” zyskuje na pilności. Pełne_i nadziei, że spotkamy się z tłumnym gronem osób aktywistycznych oraz żywo zainteresowanych historią feminizmu w Stanach Zjednoczonych, zapraszamy osoby studenckie do wspólnej dyskusji, która będzie okazją, aby znaleźć odpowiedzi na poniższe i inne pytania:

1. W jaki sposób historia feminizmu opowiedziana przez Mary Dore w dokumencie “She’s Beautiful When She’s Angry” różni się od popularnej wersji tej samej historii propagowanej przez komercyjne media?

2. Dokument reż. Mary Dore miał premierę dekadę temu. Czy współcześnie mówimy o feminizmie drugiej fali w ten sam sposób? Jakie zmiany nastąpiły w autopercepcji feminizmu na przestrzeni ostatnich 10 lat?

3. Jakie konsekwencje niesie za sobą sposób w jaki opowiadamy historię Ruchu Wyzwolenia Kobiet oraz to kto ją kształtuje? Jakie funkcje ma lub może pełnić historia feminizmu przedstawiona w dokumencie Dore? Kim jest jej domniemana odbiorczyni?

4. Jakie emocje budzi w nas dokument “She’s Beautiful When She’s Angry”? W jaki sposób operuje nostalgią, która owiewa drugą falę feminizmu w Stanach Zjednoczonych? Jakie strategie stosuje film, aby mobilizować do działania np. organizacji protestu, napisania manifestu lub zwołania spotkania „podnoszenia świadomości”?

Agnieszka Graff – kulturoznawczyni i publicystka, profesorka w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW, badaczka feminizmu, antyfeminizmu i wojen kulturowych. Jej książki to m.in: Świat bez kobiet (2001, nowe wydanie: 2021), Rykoszetem (2008), Magma (2010), Matka feministka (2014), oraz Kto się boi gender? (2021, z Elżbietą Korolczuk). Publikowała m.in. w „Signs”, „Public Culture”, „East European Politics and Societies”, „Feminist Studies”, „JMEH”, „Czasie Kultury” i „Tekstach Drugich”. Współtwórczyni pierwszych manif, członkini rady programowej Kongresu Kobiet. (Ona/jej)

Prowadzące: Spotkanie moderowała będzie Aleksandra Julia Malinowska, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego, prowadząca badania na temat manifestu oraz strategii retorycznych kobiet w ramach drugiej fali feminizmu oraz współcześnie.

Współprowadzącą spotkania będzie Julia Płaczkiewicz, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego, badająca wizerunek kobiecej złości we współczesnym kinie Amerykańskim w erze #MeToo.

Język: Dyskusja będzie prowadzona w języku polskim. Film dokumentalny dostępny jest wyłącznie w języku angielskim.

Czas i miejsce: 15 stycznia, spotkanie rozpocznie się o godzinie 18.00 w sali 2.118 (wejście od strony Parku Kazimierzowskiego). Ponieważ w ramach spotkania planujemy wyświetlenie fragmentów dokumentu potrwa ono do godziny 21:00.

News

Office hours of Dr. Gajda-Łaszewska during the exam session

January 28, 2025

Office hours during the exam session: Thursday, 30 January 2025, 12:30-14:00; Friday, 07 February 2025, 10:30-12:00. Online office hours remain the same.  No office hours in the week of 10-15 February 2025.

News

Dołącz do Akademii Młodych Polskich Innowatorów i wygraj płatny staż!

January 23, 2025

Chcesz wziąć udział w stażu w amerykańskiej firmie? Masz 18–26 lat? Interesujesz się przedsiębiorczością, mediami lub sprawami publicznymi? Chcesz zdobyć wiedzę i doświadczenie od ekspertów z USA i Polski, a także pracować nad innowacyjnym projektem, który odpowie na aktualne wyzwania gospodarcze i społeczne dla Polski? Jesteś z Warszawy lub jesteś gotowy/a dojeżdżać do stolicy na warsztaty i staż? Jeżeli na powyższe pytania odpowiedź brzmi TAK!, to dołącz do programu „Pathfinders of Tomorrow: Akademia Młodych Polskich Innowatorów”, który łączy młodych liderów z praktykami, by wspólnie tworzyć nowatorskie rozwiązania.

Year 2024/2025

January 23: „I’m weird. I’m a weirdo.” The Allure of Unhinged Teen Television Drama Series Riverdale (2017-2023)

January 20, 2025

Join us for the second Weird TV lecture in 2025! Teen TV programming by The CW Television Network in the last 20 years has been a wildly successful blend of soap opera, generational saga, crime, the paranormal, and erotica. This paper argues that the drama series Riverdale (2017-2023) is the last show of this kind due to its week-to-week broadcasting format, as well as its convoluted, absurd, weird, and addictive storytelling. In the span of 6 years and 7 seasons, Riverdale explored various themes and topics: serial killers, occultism, time traveling, parallel universes, superpowers, folk tales, witchcraft, and many, many more. On a purely visual level, the show does take its inspiration from the grand tradition of horror/thriller genre storytelling, BUT is it camp, pastiche, or pure kitsch? This paper attempts to situate Riverdale within a broader context of both cult cinema/TV, and teen film studies. Finally, Riverdale’s weirdness and ridiculousness would be nothing without the show’s internet discourse, fandom, and critical reception, which are part of this analysis.

Year 2024/2025

January 21: “Women Against the Law” – Screening and Discussion of Estado de Proibição!

January 20, 2025

Join us for our first 2025 event, “Women Against the Law” – Screening and discussion of Estado de Proibição!” The screening and discussion will be conducted by doctoral student Thany Sacnhes. Estado de Proibição shares the stories of women who break the law to care for their children and of those who have lost their children to state violence connected to drug prohibition. The film, created by Plataforma Brasileira de Política de Drogas in collaboration with Panamá Filmes and supported by the Open Society Foundations, was filmed in São Paulo, Recife, and Rio de Janeiro. It aims to raise public awareness of the consequences of drug prohibition, which affect both drug users and non-users. The documentary highlights the intersections between the social and therapeutic use of drugs and examines how prohibitionist policies lead to the criminalization of communities and increased police violence.

American Studies Colloquium Series

January 16: Painting in Total Darkness: Blindness as the Medium for Vision

January 16, 2025

We are delighted to invite you to the last lecture of the American Studies Colloquium Series in the 2024/2025 Fall semester! Touching on various processes, materials, histories, and methodologies of making, Stephen Proski’s lecture will show how blindness can function as a unique lens of perception, particularly as it relates to the expanded field of painting.