Ośrodek Studiów Amerykańskich i Sekcja Studencka Pracowni Gender/Sexuality zapraszają na spotkanie zatytułowane

Monstrualna Kobieta kontra Patriarchat: Czy “horror ciąża” to nowy wyraz kobiecej siły?

Poniedziałek, 15 Kwietnia 2024
18:00

Dobra 55, sala 0.236

Drogie Osoby Studenckie,
serdecznie zapraszamy na kolejne wydarzenie Sekcji Studenckiej Pracowni Gender/Sexuality!

Od słynnego “Dziecka Rosemary” z 1968 roku motyw monstrualnej ciąży eksplorowany jest do dziś przez twórców filmowych. Pomimo fali negatywnych skojarzeń kobiecej seksualności z magią lub siłami paranormalnymi, motyw tzw. “horror ciąży” naradza się coraz to na nowo w różnych tekstach kultury amerykańskiej i przełamuje narzucony stereotyp “błogosławionego stanu”.

W celu przeanalizowania charakterystycznych elementów składających się na dyskurs o ciąży w patriarchalnych systemach, ważne będzie cofnięcie się do dualizmu stojącego u podłoży dyskusji o kobiecej seksualności. Na spotkaniu pochylimy się nad Freudowskim Madonna Whore Dichotomy XX wieku oraz kategorią “Dobrej” i “Złej” matki w odniesieniu do teorii Sarah Arnold z “Maternal Horror Film: Melodrama and Motherhood”. Teoria Freuda zostanie oceniona przez pryzmat feministycznych teoretyczek, które krytykowały seksistowskie ideologie leżące u podstaw jego prac, a włączenie perspektywy teorii filmowej XXI wieku na temat ciąży w horrorze ujawni krytykę dychotomicznych przedstawień seksualności, macierzyństwa i ciąży.

Na przykładzie “Dziecka Rosemary” (1968), “Obcego” (1979), czy mini-filmu “If I Can’t Have Love, I Want Power” (2021) stworzonego przez artystkę Halsey, dowiemy się, czy dekonstrukcja patriarchalnych wyobrażeń na temat ciąży jest możliwa oraz jak współczesna kultura audiowizualna odbiera dwoistość tożsamości, jaką dotknięte są ciężarne. Zastanowimy się także czy ciąża może być stanem, który przywraca niezależność jednostki i czy jednoczesne współistnienie zarówno monstrualnych jak i stereotypowo “kobiecych” cech może być nowym wyrazem siły.

Prowadzi: Kamila Klavia Bagińska
Data i czas: 15 kwietnia, godz. 18.00, ul. Dobrej 55, sala 0.236
Spotkanie będzie transmitowane online na naszym Facebooku.

News

Changes in Dr. Gajda-Łaszewska’s office hours schedule

June 26, 2024

Dr. Gajda-Łaszewska will be available in the office on Tuesday (2 July 2024), 1:30-3:30 pm and online (ZOOM) on Thursday (4 July 2024), 12:00-2:00 pm.

June 17-18: Polish-language conference „Jak uczyć o płci i seksualności? Interdyscyplinarność, instytucjonalizacja, zaangażowanie społeczne.”

June 17, 2024

Konferencja „Jak uczyć o płci i seksualności? Interdyscyplinarność, instytucjonalizacja, zaangażowanie społeczne” ma na celu stworzenie przestrzeni, w której mogą się spotkać społeczności akademickie, aktywistyczne, artystyczne, eksperckie tworzące i przekazujące wiedzę o płci i seksualności. Jaka mogłaby być dziś edukacja seksualna? Gdzie jest miejsce na feministyczny i queerowy aktywizm w akademii? Czy słowem kluczowym jest „równość” czy „nierówności”? Czy potrafimy wspólnie wyobrazić sobie studia magisterskie o płci i seksualności w Polsce? Zapraszamy na 6 paneli dyskusyjnych.

Year 2023/2024

June 11: Biosocial Groups, Biosocial Criminals – the Body and Medicine as Organizing Agents

June 11, 2024

Weird Fictions Research Group cordially invites you to the very last event this semester! The lecture will show how medical anthropology and cultural studies can shed light on medicine-related social and cultural phenomena.

Year 2023/2024

June 6: Marketing Barbie’s “Curvy New Body”: Mattel’s Fashionistas Line and its Legacy Brand Politics

June 6, 2024

We would like to invite you to an upcoming lecture given by a Fulbright Scholar, Doctor Rebecca C. Hains! During this lecture, you will have the pleasure of listening to Dr. Hains’s exploration of Barbie from the feminist perspective, the history of Barbie’s body type, and the feminist critique around it. The talk will also discuss the PR surrounding the “Curvy” Barbies’ release, a topic that has sparked many intense debates.

Year 2023/2024

June 5: Dissecting Theater: Medical Horror on Stage

June 5, 2024

Weird Fictions Research Group cordially invites you to a penultimate event this semester! We will discuss the ways in which medicine and theater are correlated and how medical horror stories can thrive on stage. We will explore the universal nature of theater by analyzing the sources of fear in Starkid’s The Guy Who Didn’t Like Musicals as well.