Porozmawiajmy o lesbijskiej literaturze!
Pracownia Gender/Sexuality przy OSA UW oraz Girls and Queers to the Front serdecznie zapraszają na spotkanie z Ireną Klepfisz, poetką, ikoną literatury lesbijskiej i żydowskiej, znaną jidiszystką. Rozmowę z okazji wydania tomu “Pomiędzy światami / Between Worlds”, pierwszego tak obszernego zbioru poezji i prozy Ireny Klepfisz, poprowadzą fanki, a jednocześnie badaczki i tłumaczki twórczości Klepfisz: Justyna Bilik, Małgorzatą Sikora-Tarnowska i Karolina Krasuska. Porozmawiamy między innymi o wielojęzyczności, splątanej tożsamości i roli poezji we współczesnym doświadczeniu marginalizacji i uciszenia. Moderatorką spotkania będzie Aleksandra Kamińska.

Dostępność językowa:

Spotkanie odbędzie się w języku polskim i angielskim z tłumaczeniem konsekutywnym.

Dostępność przestrzeni:

WOK Lab jest przestrzenią przyjazną zwierzętom, w tym w szczególności psom asystującym i psom przewodnikom. Parter WOK Lab jest w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Podjazd dla osób korzystających z wózków, umożliwiający wjazd do podcieni, znajduje się od strony placu Konstytucji.

Gdzie i kiedy?

1 października 2024 r., godz. 18:00, Warszawskie Obserwatorium Kultury (ul. Marszałkowska 34/50).

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.

Gościnie:

Irena Klepfisz jest poetką, tłumaczką jidysz, akademiczką, wieloletnia wykładowczynią Jewish Women’s Studies w Barnard College, zaangażowaną w działanie organizacji feministycznych, lesbijskich i pokojowych, a także świeckich stowarzyszeń żydowskich. Urodziła się w 1941 roku w warszawskim getcie, jej ojcem był działacz Bundu Michał Klepfisz, który zginął w powstaniu w getcie. Po wojnie wraz z matką wyemigrowała do Szwecji, a następnie do Stanów Zjednoczonych, gdzie zamieszkały w Nowym Jorku wśród mówiących w jidysz bundowskich ocalałych z Holokaustu. Jako uczona i tłumaczka Klepfisz brała udział w ważnych inicjatywach mających na celu odzyskanie twórczości pisarek w języku jidysz. Tłumaczyła prozę jidysz, m.in. Blume’a Lempela, Kadyi Mołodowsky, Fradela Sztoka i Yente Serdatsky’ego. Współtworzyła feministyczny magazyn literacki Conditions i pracowała jako redaktorka jidysz w żydowsko-feministycznym magazynie Bridges. Jest współredaktorką tomu “The Tribe of Diana: A Jewish Woman’s Anthology” oraz autorką czterech tomów poetyckich i zbioru esejów “Dreams of an Insomniac”. W 2024 w Polsce ukazał się zbiór jej autorstwa “Pomiędzy światami / Between Worlds.”

Justyna Bilik jest scenarzystką i reżyserką filmów eksperymentalnych. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Nominowana do Norweskiej Nagrody Filmowej Amanda w kategorii Najlepszy Scenariusz Oryginalny za film “Norwegian Dream” reż. Leiv Igor Devold (2023). Finalistka konkursu scenariuszowego SCRIPT PRO w kategorii Film za scenariusz “Bella, szalom” (2023). Jest współautorką scenariusza do wielokrotnie nagradzanej “Pięknej Zośki” (2023) w reżyserii Marcina Wierzchowskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Od 2018 r. pod pseudonimem Łaja Szkło współtworzyła z Mają Luxenberg zespół queerowo – punkowy Di Libe brent wi a Nase Szmate. Napisała tekst do polskiej wersji “Bella, ciao”, śpiewanej podczas proaborcyjnych protestów. Opublikowała tomik wierszy protestowych “Acabadło” w wydawnictwie Girls and Queers to the Front z ilustracjami Alin Szewczyk. Jest jedną z tłumaczek tomu poetyckiego “Pomiędzy światami” autorstwa Ireny Klepfisz.

Karolina Krasuska jest adiunktką w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW, założycielka Pracowni Gender/Sexuality oraz współorganizatorka powstającego kierunku studiów magisterskich “Płeć i seksualność”. Jej zainteresowania obejmują współczesną kulturę i literaturę północnoamerykańską oraz teorię gender/queer. Autorka monografii “Płeć i naród: Trans/lokacje. Piotr Odmieniec Włast, Else Lasker-Schüler, Mina Loy” (2012), “Poradzieckie: Najnowsza migracyjna literatura żydowska w Stanach Zjednoczonych” (2021), oraz “Soviet-Born: The Afterlives of Migration in Jewish American Fiction” (2024),współredaktorka tomu “Women and the Holocaust: New Perspectives and Challenges” (2015). Przełożyła “Uwikłanych w płeć” Judith Butler (2008).

Małgorzata Sikora-Tarnowska jest doktorantką w Szkole Nauk o Języku i Literaturze UAM. W polu jej zainteresowań znajdują się literatura polska XX i XXI wieku, krytyka literacka, nowoczesne dyskursy o cielesności i studia queerowe. Przygotowuje doktorat na temat cielesności awansu społecznego w prozie okresu PRL-u. Redaktorka wicenaczelna magazynu LGBTQ+ „Replika”, gdzie publikuje m.in. wywiady z ważnymi postaciami polskiej kultury queerowej i lesbijskiej. Redaktorka naczelna magazynu „LesBiLans” dla queerowych kobiet i osób z doświadczeniem kobiecości.

Aleksandra Kamińska jest badaczką, doktorą nauk o kulturze, zinesterką, redaktorką, aktywistką. Współtwórczyni inicjatywy Girls and Queers to the Front (@girlsandqueerstothefront), działającej również jako queerowe DIY wydawnictwo. Uczy w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW i jest członkinią Pracowni Gender/Sexuality.

Pracownia Gender/Sexuality to zespół pracowniczek naukowych i doktorantek związanych z Ośrodkiem Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmujemy się kulturowymi badaniami nad płcią i seksualnością w kontekście zarówno amerykańskim, jak i transnarodowym. Łączymy wiele perspektyw współczesnej humanistyki – studia kulturowe, literaturoznawstwo, teorię queer, badania nad rasą i niepełnosprawnością – dzięki czemu powstają złożone i nowatorskie analizy dyskursów amerykańskich i europejskich oraz ich wzajemnych powiązań.

Więcej na https://gender.idub.uw.edu.pl/ oraz @genderpl.

GIRLS AND QUEERS TO THE FRONT – feministyczno-queerowa inicjatywa założona przez Agatę Barbarę Wnuk i Aleksandrę Kamińską, działająca w Warszawie od 2015 roku. Girls and Queers to the Front organizuje koncerty, warsztaty, performensy, spotkania autorskie i dyskusje, prowadzi audycję i – wraz z Magdaleną Rzepecką – wydaje zina. Od 2021 roku, razem z redaktorką Marią Halber, działa również jako queerowe niezależne wydawnictwo. Głównym celem Girls and Queers to the Front jest budowa społeczności dziewczyn, kobiet i osób queer – dostępnej, inspirującej i wspierającej. @girlsandqueerstothefront

Year 2024/2025

February 18: Solidarity in Struggle – A Conversation with Sarah Schulman

February 13, 2025

We invite you to a meeting with the author of “The Fantasy and Necessity of Solidarity,” Sarah Schulman, hosted by MA student at the ASC Julia Wajdziak. Together, we will look at the role of solidarity in contemporary activism, the challenges it faces, and the opportunities it creates for transnational alliances.

News

Office hours of Dr. Gajda-Łaszewska during the exam session

January 28, 2025

Office hours during the exam session: Thursday, 30 January 2025, 12:30-14:00; Friday, 07 February 2025, 10:30-12:00. Online office hours remain the same.  No office hours in the week of 10-15 February 2025.

News

Dołącz do Akademii Młodych Polskich Innowatorów i wygraj płatny staż!

January 23, 2025

Chcesz wziąć udział w stażu w amerykańskiej firmie? Masz 18–26 lat? Interesujesz się przedsiębiorczością, mediami lub sprawami publicznymi? Chcesz zdobyć wiedzę i doświadczenie od ekspertów z USA i Polski, a także pracować nad innowacyjnym projektem, który odpowie na aktualne wyzwania gospodarcze i społeczne dla Polski? Jesteś z Warszawy lub jesteś gotowy/a dojeżdżać do stolicy na warsztaty i staż? Jeżeli na powyższe pytania odpowiedź brzmi TAK!, to dołącz do programu „Pathfinders of Tomorrow: Akademia Młodych Polskich Innowatorów”, który łączy młodych liderów z praktykami, by wspólnie tworzyć nowatorskie rozwiązania.

Year 2024/2025

January 23: „I’m weird. I’m a weirdo.” The Allure of Unhinged Teen Television Drama Series Riverdale (2017-2023)

January 23, 2025

Join us for the second Weird TV lecture in 2025! Teen TV programming by The CW Television Network in the last 20 years has been a wildly successful blend of soap opera, generational saga, crime, the paranormal, and erotica. This paper argues that the drama series Riverdale (2017-2023) is the last show of this kind due to its week-to-week broadcasting format, as well as its convoluted, absurd, weird, and addictive storytelling. In the span of 6 years and 7 seasons, Riverdale explored various themes and topics: serial killers, occultism, time traveling, parallel universes, superpowers, folk tales, witchcraft, and many, many more. On a purely visual level, the show does take its inspiration from the grand tradition of horror/thriller genre storytelling, BUT is it camp, pastiche, or pure kitsch? This paper attempts to situate Riverdale within a broader context of both cult cinema/TV, and teen film studies. Finally, Riverdale’s weirdness and ridiculousness would be nothing without the show’s internet discourse, fandom, and critical reception, which are part of this analysis.

Year 2024/2025

January 21: “Women Against the Law” – Screening and Discussion of Estado de Proibição!

January 21, 2025

Join us for our first 2025 event, “Women Against the Law” – Screening and discussion of Estado de Proibição!” The screening and discussion will be conducted by doctoral student Thany Sacnhes. Estado de Proibição shares the stories of women who break the law to care for their children and of those who have lost their children to state violence connected to drug prohibition. The film, created by Plataforma Brasileira de Política de Drogas in collaboration with Panamá Filmes and supported by the Open Society Foundations, was filmed in São Paulo, Recife, and Rio de Janeiro. It aims to raise public awareness of the consequences of drug prohibition, which affect both drug users and non-users. The documentary highlights the intersections between the social and therapeutic use of drugs and examines how prohibitionist policies lead to the criminalization of communities and increased police violence.